Monday, August 1, 2011

Ramadhan yang sama , Natijah yang berbeza~

Salam Ramadhan al-Kareem buat semua pembaca yang dirahmati

Alhamdulillah ,diberi peluang sekali lagi untuk bernafas di madrasah Ramadhan yang mulia tahun ini ,syukur ,Allah masih memberiku kesempatan untuk memohon mahgfirah –Nya dan melalui proses tazkiyatun an-nafs dalam mendidik diri menjadi mukmin yang BERTAKWA .





“Wahai orang-orang yang beriman ! Diwajibkan ke atas kamu berpuasa sebagaimana diwajibkan atas orang sebelum kamu agar kamu berTAKWA .” ( QS Al-Baqarah(2) :183 )

Pengertian takwa


Thalq bin Habib rahimahullah berkata,
“Takwa adalah kamu melakukan ketaatan kepada Allah di atas cahaya dari Allah karena mengharapkan pahala dari Allah, serta kamu meninggalkan kemaksiatan kepada Allah di atas cahaya dari Allah karena takut hukuman Allah.” (Jami’ al-’Ulum wa al-Hikam, hal. 211 cet Dar al-Hadits 1418 H)

Umar Ibn al-Khatab bertanya kepada Ubai bin Kaab ,sebutkan ciri-ciri takwa kepadaku? Jawab Ubai: Apakah tuan pernah melintasi kawasan dengan penuh duri? Umar menjawab: Ya. Katanya bagaimana tuan lakukan? Umar menjawab: Saya amat berhati-hari bagi menghindarinya daripada terkena duri. Kata Kaab: begitulah ketakwaan.

Ramadhan yang dilalui saban tahun bagi kita sebagai hamba mungkin sama namun NATIJAH yang ingin di raih harus berbeza dan yang utama adalah untuk mencapai keTAKWAan .

‘‘Bukanlah menghadapkan wajahmu ke arah timur dan barat itu suatu kebajikan,akan tetapi Sesungguhnya kebajikan itu ialah beriman kepada Allah, hari Kemudian, malaikat-malaikat, kitab-kitab, nabi-nabi dan memberikan harta yang dicintainya kepada kerabatnya, anak-anak yatim, orang-orang miskin, musafir (yang memerlukan pertolongan) dan orang-orang yang meminta-minta; dan (memerdekakan) hamba sahaya, mendirikan shalat, dan menunaikan zakat; dan orang-orang yang menepati janjinya apabila ia berjanji, dan orang-orang yang sabar dalam kesempitan, penderitaan dan dalam peperangan. mereka Itulah orang-orang yang benar (imannya); dan mereka Itulah orang-orang yang berTAKWA.’’ (QS Al-baqarah :177)



Ada sesuatu yang ingin kucapai
Ada matlamat yang harus kutuju
Untuk mendapatkan segulung ijazah dari-Nya di madrasah Ramadhan
Ramadhan tahun ini ,kusematkan azam di relung hati yang terdalam ,
setiap detik ,ketika ,dan saat yang berjalan
akan kumanfaatkan ia dengan mengairi ladang-ladang amal ..

kesibukan belajar dalam final year ni bukan alasan terbaik ,bukan jua halangan untuk menjalani ibadah puasa ini dengan penuh semangat dan kesabaran,kalau dulu aku boleh bertahan penat posting peads di HKL ,so ,sekarang posting Family Med bukan suatu kekangan ,sebaliknya,akan kujadikan ia sebagai cabaran buat diri untuk menjadi hamba-Nya yang terbaik disisi-Nya.

AKADEMI RAMADHAN MEDAN TRANSFORMASI DIRI

Aku sering berharap keluarga yang dibentuk adalah keluarga yang terdidik dalam bi’ah soleh+solehah ,zuriat yang bakal terlahir adalah zuriat yang bakal membangunkan semula kegemilangan khilafah Islam .Sejujurnya ,berdakwah dalam skop keluarga ini memang mendidik kesabaran,seringkali aku jadi putus asa andai apa yang diharapkan tidak berhasil,menggilap butir –butir kaca menjadi permata yang bernilai biarpun cahayanya mungkin tidak bergemerlapan ,namun cukup jika ada secebis cahaya yang terbit . wahai Tuhan yang Maha Mendengar ,Makbulkan doa hamba-Mu ini Ya Allah ,Ya Rahman Ya Rahiim.
Perubahan yang perlu dilakukan dari dalam diri sendiri ,agar di penghujungnya jadi contoh terbaik.Mungkin perlu lebih bersabar ,dan jangan mengharapkan perubahan yang drastik tetapi berperingkat –peringkat .


Let’s begin with the end in mind ~


Hayya sahabat ,hayya rafiq , fastabiqul khoirat …Ayuh berlumba-lumba untuk meningkatkan prestasi ibadat puasa kita untuk mencapai darjat ketakwaan justeru meraih kebahagiaan di dunia dan negeri akhirat.


LIST TO be practiced:

1.khatam Quran
2.hafaz surah; ar-Rahman,al-Mulk,al-Waqiah ,al-Jumuah,al-Muzammil, juz 30 .
3.istiqamah Matsurat sughro
4.Puasa yang berKUALITI ; menjaga mulut,menjaga mata ,telinga dan hati dari sebarang maksiat dan dosa.
5.usahakan utk berjemaah 5 waktu /day ,solat rawatib,tarawih ,witir ,bangun solat tahajjud

6.cergas dan cerdas sepanjang Ramadhan
7.Menjaga hablumminallah hablumminannas

p/s: Peringatan buat diri yang sering alpa dan leka .astaghfirullah ..3x

2 Ramadhan 1432 H,KTDI .

No comments:

Post a Comment